SELAMAT DATANG KE HALAMAN BLOG RASMI PPSK [PPM-006-03-22032013]

Saturday 18 April 2015

Stesen Bas Kota Bharu Menggamit Memori : Siri Orang Kito

Stesen Bas Kota Bharu 1960an - Sumber Jabatan Penerangan Malaysia

Pendahuluan
Dewasa ini, tiket kapal terbang amat murah membolehkan ramai rakyat Kelantan terbang ke mana-mana destinasi dalam Malaysia. Bagaimanapun pengangkutan Bas menjadi pilihan utama rakyat Kelantan untuk perjalanan dalam Semenanjung Malaysia, tiket mahal bukan dalam kawalan pengguna, terpaksa juga kita hadap walaupun tidak suka. Sistem pengangkutan bas di Kelantan juga unik untuk kita perhatikan, dan bangunan paling ikonik di Kota Bharu kepada seluruh rakyat Kelantan adalah stesen bas Kota Bharu.

Stesen Bas
Bandar Kota Bharu sebenarnya mempunyai dua stesen bas iaitu di Jalan Pendek Parkson dan sebelah Kampung Kraftangan kedua-duanya wujud sezaman atau lebih tepat setelah tamat Perang Dunia Pertama pada 1945. Pembinaan stesen ini juga dipercayai telah wujud pada tahun berkenaan, kini ia dibawah pengurusan Majlis Perbandaran Kota Bharu. Uniknya bangunan stesen bas Kota Bharu adalah ia tidak berubah semenjak 70 tahun yang lalu.

Saban tahun, Kota Bharu tidak lepas daripada dilanda oleh bencana banjir namun stesen bas ini tetap utuh dan digunakan seperti biasa, di kiri dan kanannya telah silih berganti bangunan kediaman dan komersial, namun ia tetap gagah berdiri dan digunakan semenjak beberapa generasi rakyat Kelantan. Kewujudan stesen bas ini juga sejajar dengan tertubuhnya syarikat North Eastern Transport Services (N.E.T.S) sebuah syarikat bas terawal dan terbesar di Kelantan pada 1947.

Stesen Bas Kota Bharu semasa Banjir 1967
Stesen Bas KB tahun 1967


Syarikat N.E.T.S kemudiannya telah dijenamakan semula pada 1967 sebagai Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan dan ianya diumumkan oleh Encik Ghafar Baba (Allahyarham) yang pada masa itu merupakan Pengerusi MARA. 

Memori
Sepanjang kewujudan Stesen Bas Kota Bharu pasti ia meninggalkan ingatan yang mendalam kepada segenap lapisan masyarakat Kelantan, ia sebenarnya sering diancam oleh pembangunan berikutan ia terletak di tengah-tengah Pusat Bandar Kota Bharu, terbaru ketika bangunan Parkson rancak dalam pembangunan terdapat ura-ura untuk mengubah lokasi Stesen Bas ini, bagaimanapun ia masih dikekalkan beroperasi dilokasi asal sehingga hari ini.

Dua Situasi : Tertib

Dua Situasi : Pakat Gomo
Dua Situasi gambar di atas adalah keadaan biasa ketika menaiki bas di Stesen Bas Kota Bharu. Penulis sendiri sempat merasai perasaan berebut-rebut menaiki bas bersama-sama puluhan wanita dan lelaki lain, bagi admin kenangan ini amat nostalgia ditambah pula masa yang lama diambil untuk bergerak serta menahan kepanasan dan kelenguhan berdiri dalam bas.

Diancam
Nilai hartanah yang kian meningkat dan lokasi strategik menyebabkan Stesen Bas Kota Bharu kian makin dihimpit antara nostalgia dan kepentingan pembangunan infrastruktur. Jika dilihat secara kasar, bangunan stesen ini memang sudah uzur dan ada berpendapat ia sudah tidak lagi relevan untuk beroperasi di tengah-tengah bandar Kota Bharu, sedangkan pada masa kini tempat tumpuan orang ramai di Kota Bharu telah berubah ke Billion di Lundang, KB Mall di Wakaf Siku, Tesco di Bawah Lembah Kampung Sireh serta Wakaf Che Yeh. Berhampiran Stesen ini dulunya wujud bangunan Arked MPKB namun ia kini sudah dibina bangunan baru berikutan tempoh bangunan tersebut yang sudah uzur, selain itu terdapat juga bangunan Parkson faktor inilah yang menaikkan nilai hartanah sekitar kawasan stesen bas.

Selian itu faktor pemilikan kenderaan terutama motosikal dan kereta oleh keluarga di Kelantan, menyebabkan perkhidmatan bas kurang digunakan seterusnya menyusutkan pendapatan syarikat pengusaha bas yang beroperasi di Stesen Bas Kota Bharu. Faktor lain adalah berkenaan kekukuhan syarikat pengusaha bas dan pemilik stesen berkenaan yang kini telah menurun permintaan kepada perkhidmatan bas, tidak ditolak kemungkinan pemilik stesen bas Kota Bharu ini akan memberi laluan ekpada projek pembangunan di Kota Bharu.

Namun, kami berharap Stesen Bas Kota Bharu terus dikekalkan sebagai setesen bas bandar berikutan lokasi sekarang adalah yang paling sesuai walaupun banyak tempat tumpuan umum dibina berjauhan dengan stesen ini.

Lokasi Stesen Bas KB dan Lokasi high profile sekitar stesen


Rujukan
  • http://skmkb.blogspot.nl/2006/09/skmk-sepintas-lalu.html
  • http://harithsidek.blogspot.nl/2013_02_01_archive.html
  • http://ms.wikipedia.org/wiki/Syarikat_Kenderaan_Melayu_Kelantan
  • http://ifoto.penerangan.gov.my/

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...